Informacje

Generalny Dyrektor i większe kompetencje dla Rady Dialogu Społecznego – „Solidarność” złożyła projekt

– Przekazany stronie rządowej projekt nowelizacji ustawy o RDS to realizacja ważnego postulatu „Solidarności” – podsumowuje Magdalena Gryciuk, sekretarz Rady Dialogu Społecznego z ramienia NSZZ „Solidarność”. Przyjęty podczas ostatniego plenarnego posiedzenia RDS przez partnerów społecznych projekt zakłada m.in. powołanie Generalnego Dyrektora Dialogu Społecznego oraz rozszerzenie kompetencji Rady. Teraz Rząd w ramach konsultacji ma odnieść się do propozycji związkowców i pracodawców.

Organizacje związkowe i organizacje pracodawców Rady Dialogu Społecznego przekazały stronie rządowej do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa o RDS stanowi, że Rada dokona oceny funkcjonowania przepisów ustawy oraz przedstawi Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej rekomendacje zmian w zakresie zwiększenia samodzielności organizacyjnej Rady.

Zdaniem Magdaleny Gryciuk, sekretarza RDS z ramienia NSZZ „Solidarność” projekt realizuje ważny postulat NSZZ „Solidarność”, czyli powstanie niezależnego Urzędu Generalnego Dyrektora Dialogu Społecznego, przypominając jednocześnie, że pierwotnie miał to być Rzecznik Dialogu Społecznego. Analogicznie jak np. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

– Generalny Dyrektor odpowiadałby m.in. za zapewnienie warunków prowadzenia, wspieranie i rozwój dialogu społecznego, stąd projekt zawiera również rozszerzenie kompetencji RDS, poprzez konsultowanie projektów poselskich, senackich, prezydenckich oraz obywatelskich – opisuje założenia nowelizacji Magdalena Gryciuk.

Gryciuk przypomina, że dotychczas do opinii partnerów społecznych były kierowane projekty jedynie te przygotowywane przez Radę Ministrów oraz jej członków, w tym Wieloletni Plan Finansowy Państwa, projekty założeń projektów ustaw, projekty aktów prawnych, projekty strategii, projekty programów oraz projekty innych dokumentów rządowych dotyczących planowanych działań Rady Ministrów. Tymczasem bardzo wiele nowelizacji przeprowadzano w trybie tzw. ścieżki poselskiej, która nie musiała być konsultowana w tym trybie.

– Dodatkowo w nowelizacji partnerzy społeczni proponują wzmocnienie kompetencji Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego w tym dodatkowe procedury usprawniające ich działanie. Istotnym elementem nowelizacji jest także wprowadzenie obowiązku lustracji obecnych i przyszłych członków Rady Dialogu Społecznego – wylicza Magdalena Gryciuk.

Na pytanie jakie byłyby konkretne działania Urzędu Generalnego Dyrektora Dialogu Społecznego, sekretarz wylicza:

zapewnienie warunków organizacyjno-administracyjnych, finansowych i technicznych, związanych z realizacją zadań Rady,
• monitorowanie realizacji przez organy władzy i administracji rządowe oraz organy samorządu terytorialnego obowiązków związanych z opiniowaniem założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami  związków zawodowych oraz organizacji pracodawców,
• prowadzenie listy mediatorów, o której mowa w przepisach ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy oraz wskazywanie na wniosek jednej ze stron sporu zbiorowego pracy osoby mediatora,
• pełnienie roli organu rejestrującego ponadzakładowe układy zbiorowe pracy oraz prowadzenie rejestru takich układów,
• wyjaśnianie na wniosek zainteresowanych podmiotów przepisów prawa regulujących prowadzenie dialogu społecznego,      • promocja wiedzy o dialogu społecznym w tym prowadzenie działalności informacyjno-wydawniczej,
• monitorowanie, przygotowywanie analiz, ekspertyz z zakresu dialogu społecznego oraz badań naukowych i kształcenia w tym zakresie,
• tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy pomiędzy RDS i WRDS oraz upowszechniania dobrych praktyk w obszarze działań mających wpływ na procesy społeczne w zakresie dialogu społecznego.